december 31, 2008

Ud med det gamle! - Ud med det, gamle!

En dejlig rolig jul er ovre. Jeg spiser kager, så jeg er ved at revne! Fedt, at jeg bagte så mange!
Og hvordan er året så forløbet?

Det bragte mig fantastiske nye oplevelser og følelsen af at have fået en mulighed for at bidrage på nye måder. Følelsen af at være låst fast og endda være en pestilens er gradvist ved at fortage sig og jeg arbejder videre på at eliminere begge følelser. At være mor er stadig det bedste, der nogensinde er sket for mig, men tvivlen om, hvorvidt det kun var det bedste for mig -eller om barnet, jeg bragte ind i verden, også kan se livet som en gave.
Johanne fik i løbet af året den mest fantastiske chance for at gro på egen hånd uden min konstante skvadren - og jeg kan jo ikke holde mund! - og hun ser ud til at have det fantastisk på skolen så langt væk fra hjemmet, og så har det også givet mig anledning til at holde mund i længere tid ad gangen og begynde at tænke! Ikke dårligt, når jeg ser, hvad den stilhed har medført. Venner har båret mig langt hen ad vejen ligesom familie har, men at være i stand til at bære mig selv er nu mere givende og kan jeg så endda bidrage lidt udadtil fra min lille boble, vil det være til gavn for alle - tror jeg! ^_^
Det blev det mest produktive år for mit maleri og jeg opnåede endda at sælge nogen! Noget stort for mig. Et af mine nytårsfortsætter er, at jeg skal have min maleri-blog opdateret. Kirsten har været og taget nogle gode fotos, så det bliver inden længe, det bliver i orden!
Det blev også et produktivt år for mig på internettet.
Jeg fandt Leaky Cauldron og en ny verden åbnede sig virkelig. Aldrig tidligere havde jeg set skønheden i det skrevne ord på denne måde. Mine mange lærere, der forsøgte at lære mig om litteratur, ville ikke genkende mig, men jeg tror gamle Hr. Jensen - min mest betydningsfulde dansk-lærer - hopper op og ned i glæde, hvorend han nu befinder sig, over denne uventede udvikling, selvom han var den eneste person, der nogensinde ytrede noget positivt omkring mine evner udi det litterære. Han fortalte mig i 4. klasse, at jeg havde et godt blik for det skrevne ord. Siden jeg var 5 har jeg læst masser af bøger, men kun for at lade mig føre væk fra den virkelige verden og til fremmede steder. En form for flugtvej. Nu har jeg pludselig fundet ud af, at det kan sætte tanker i gang! Meget tankevækkende. ^_^
Det virkelige liv overtog næsten helt da jeg blev nødt til at få en uddannelse i en fart og der var kun tid til familie og pensum - og en smule astro! Så mistede jeg helt lysten til at læse, da jeg fik min rygskade - det virkede umuligt, at det kunne vende tilbage.

Harry Potter (HP) - J.K.Rowling - fik i det forløbne år vendt op og ned på tingene. Svoger havde efterladt DaVinci koden herude (også Engle og Dæmoner) og jeg havde læst dem begge, men ikke helt overladt mig selv til litteraturen endnu. Så der var en lille pause mere. Det er sjovt at se tilbage på nu, for det meste er sket i år.

Ikke alene læste jeg hele Rowling's serie, men jeg fik også inspiration via Leaky-hjemmesiden til at læse en masse andet og så iøvrigt deltage i aktiviteter på Leaky på et mere officielt plan. Det er blevet en gave. Og det bliver en stor gave for Johanne, når hun næste år vender hjem og kan opleve fuldt ud, at jeg nok er den samme skvadre-kone, men at hun ikke længere er det eneste mål!

Vi har lige chattet sammen på nettet iøvrigt, for hun er ned i Flensborg hos kæresten og hans familie og jeg nyder at nøjes med at tage mig af kaninerne og holde øje med alt det, der foregår udenfor. Egentligt lidt symbolsk.

Godt Nytår ønsker jeg alle. Gid det bliver lykkebringende og fyldt med glædelige oplevelser - og så kunne jeg tænke mig lidt fred på jorden!

Ingen kommentarer: