juli 05, 2008

En aldeles HELT fed dag

Idag var der opstillet sol-kikkerter ved Planetariet fra ca. kl. 10, så vi myldrede tidligt ud af fjerene - uden at brokke os (heller ikke jeg).
Opstillingen var lavet i anledning af, at det idag var den dag i året, hvor vi er længst fra solen, så Planetariet og Michael Linden-Vørnle (astronom og forfatter af flere gode bøger om emnet) havde stillet et par kikkerter op, og så var han derude og fortælle forbipasserende interesserede, hvad det hele gik ud på.
Den ene kikkert var en decideret sol-kikkert med et specielt filter (alpha), så man kunne få lov at kikke direkte på solen, mens den anden kikkert var en helt almindelig astro-kikkert med en teknisk anordning foran - et stykke pap med et lille hul i ;-D - så lyset fra solen simpelthen kunne reflekteres ned på et stykke papir og altså ikke kunne ramme øjet direkte! Så kunne der også være flere end en person ad gangen, der så med.
Solen set i sol-kikkerten lignede en appelsin!, men da det 2 gange lykkedes mig at spotte udbrud af stof, som de andre ikke havde opdaget, så var jeg da temmelig salig! hihi! fedest! Det ene udbrud var et bitte lille et - kun lige lidt større end jorden! og det andet var lidt mindre. Fælles for dem var, at de var væk igen på et par timer, så det er noget, der går hurtigt deroppe! Men ellers er der ikke den store aktivitet deroppe mht. solpletter, fordi solens cyklus pt. er på det laveste aktivitetspunkt. Jeg synes nu altid det er imponerende at kigge på solen!
Pigerne - Johanne og Hippie (Sascha er hun døbt) var travlt optaget af at følge lidt med om det med solen, men så var der også lidt kortfilm og en stor kalksten, som de kunne forsøge at finde fossiler i, og vi gik ind og så filmen om Seamonsters i 3D. Tiden gik hurtigt og pludselig skulle det hele pakkes sammen, for klokken var blevet 16.
Jeg fik talt en del med en, der afholder foredrag på Planetariet, men som også afholder kurser på Folkeuniversitetet og jeg blev da meget interesseret i at deltage i nogle af kurserne til næste år, hvor jeg jo får dage, jeg ikke behøver at være hjemme på bestemte tider eller nødvendigvis skal hjem og lave mad. Det bliver bare sejt.
Alene det, at han i løbet af 10 min. fik forklaret mig, hvordan gravitationelle linser fungerer, var herligt, for det har jeg ikke fattet før, og selvom jeg har accepteret virkningen af dem, så var det da herligt omsider at forstå, hvorfor de virker. Det var et meget lovende tegn på, at jeg kunne få en masse at vide.
Alligevel fik vi båret nogle ting på loftet, da vi kom hjem og vi sad 1 times tid ude i haven og børstede på nogle stykker af Stevns Klint for at finde fossiler i dem, vi fik talt med kaninerne, vandet planter og grillet pølser. Så sluttede dagen med fjollet film på fjerneren og kærnemælks-koldskål.
Det kan da ikke "rates" med mindre end: En aldeles HELT fed dag!

Ingen kommentarer: